Monday, January 2, 2012

Kejadian Aneh :Shawl Bertukar Menjadi Beg Tangan?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...

Masih belum terlewat untuk saya mengucapkan Selamat Tahun Baru...semoga kita segala kebaikan dan limpahan nikmat Allah itu menjadi milik kita asalkan sahaja kita berusaha.Dipermudahkn urusan dan bersyukur atas segala nikmat y diberikan...


Ok Back To Our Topic...Baru2 nih saya dikejutkan dengan satu peristiwa aneh....shawl  y tak pernah saya pakai tiba2 bertukar jadi beg tangan wooo..npe mesti beg tangan???...patut bertukar la jadi motor ke,kereta ke, rumah ke..,,syok skit~ (ada nada merepek disitu.)

Baiklah..saya nak berkata benar lah..tahun baru tak baik menipu pembaca2 blog kesayangan hamba ni..camni...saya ada sebuah beg tangan y beli dengan harga doploh wingget di bazar ramadhan tahun lalu.Pakai punya pakai kalo dah namanya Nur Nabiha maka lekas sahaja benda ni lunyai ditangan rasaksa aku nih a...maka jahanamlah beg tersebut...TAPI...sy TERLALU SAYANG sangat nk buang dia since saya ni pyh sket nk beli handbeg(cerewet), sy suker rekabentuk beg tu je (Hobo Beg), brand belakang citer janji beg tu kalo sy pakai leh jadi confident.hihi..



 Dah macam kene cakar dengan buaya kat sungai Muo dah rupa beg nih ha...bagi percuma kat orang pon org tak nak lah..geli! jekekeke


walopon dah rabak2 tapi dia punya aksesori besi2 dia ni elok lagi.tak berkarat.mgkin material kainnya je y tak elok.TU pasal la i sayang nk buang u tau~ =p


Langkah seterusnya sy pon membedah siasat la beg ni....menggunkan pisau bedah dan penetas...wihuu


Tgk la... dah bercerai2 berai dah beg tangan doploh hengget sy nih...amekkaww~

Aha...ini kain selendang y i maksudkan tadi tu yuuu.....cantik coraknya,selendang ni sahabat saya Intan Syafiqah y beri,dia ni tokey kedai baju...atas sbb tertentu sy teleh transform benda ni menjadi benda y sy yakin saya akan gunakan selalu...


Saya tekap semula bentuk y lama aka beg y kene cakar dek buaya tu dengan kain selendang ni..ikut je bulat2...pastu gunting dan jahit menggunakan mesin dengan penuh rasa kesabaran dan keterujaan,,,Selepas 2 jam beroperasi  maka jadiklah begini nanti...

 TARA.....shantek tak??


 Tgkla tu...si Marshanda pon nk sibuk2 menjamah hobo beg i nih...dah kalau kucing pon suker saya y manusia ni lagi laaaa SUKERRRR GILER~


Tang zip ni ada tet..tet..tet...sket...barulah saya tau mengapa HANDMADE beg tu mahal...memerlukan hasil tangan yang halus dan ketelitian semasa menjahit wo....setimpal dgn harganya...

 Mgkin ada sesetengan pendapat mengatakan:
 "Apela susah2 jait,,beli baru jelah..."
  "Kedekut betul, doploh hengget pon nak berkira ke?"
  "Melambak2 lagi beg kat SOGO tu,pilih je satu"

jawapan saya...

1.Takkan sama nilai  kepuasan menjahit tu dengan wang ringgit.
2.Saja nk menguji kemahiran menjahit dan kesabaran diri untuk buat2 benda camni..I love challenges 
3.Beb...jika kita boleh buat sendiri,,,mengapa mahu membeli?
4.Orang yang suke berjimat dan bijak menguruskan kewangan TIDAK PERNAH RUGI tahu tak?
5.Setiap barang yang sy beli itu punya "kenangan yang tersendiri", 
6.Inilah cara sy menghargai hadiah drpda seorang sahabat.
7.Beg macam ni, corak macam ni,pattern macam ni Nicole Richie pon tak de tau...malah Victoria Beckham pon pusing satu dunia cari tapi tak jmpa...saya je y ada..hihi...AAKA?(Aku Ada Kau Ada) hiihi..
8.Siap je beg ni terus berangan depan cermin macam miss world.hati tengah gembira+jakun.
9. Saya menjahit dengan usaha sendiri,tanpa bantuan ketua kampung mahupun pegawai daerah Batu Pahat
10.nak cukupkan 10.hihi..

Apa-apa pun..berterima kasih kepada ayahanda Tukiran kerana meminjamkan mesin jahitnya dan juga meluangakan masa temankan saya sehingga selesai menjahit.terharu Ok,,,rasa romentik sgt time tuh..hahha...

Kain beg y lama tu saya simpan,yela manalah tau nk buat beg lagi ke,dah ada acuan.

Saya boleh lakukannya ,saya yakin anda juga mampu mencubanya juga,,,,insyaAllah...

Selamat Mencuba

^_^


14 comments:

  1. sesungguhnya kamu sgt kreatif!satu hari nnt pastikan sy dpt brita bieha dah ade outlet sendiri..:)..good luck sahabat...

    ReplyDelete
  2. As'salamslmt thn baru seria selali
    good ider...mmg cun dan x rugi memcuba.....kain beg pun lawa...x ada di pasaran hehehhe

    ReplyDelete
  3. wah mcm pernah ku lihat beg itu kan.huhu sungguh kretif kn ko.cntik sgt beg tu.blh tlg btulkn beg aku yg bnyk dh jhnm at tgn raksasa aku nie jugk kn3

    ReplyDelete
  4. woooooooooooowwwwww sgtt santeknye beg iitu...terus jadi macam ayu gitew beg nyee...kreatip

    ReplyDelete
  5. kak b, buat tuk saye 1..hahhha..=D

    ReplyDelete
  6. terima kasih semua...insyaallah kalian pun boleh cuba juga..takpe,senget benget pon tak kisah....kita sndri yang mahu pakai ..ye tak

    Kharul Muna - akak tak amek tempahan lah...tak mahir lagi..hihi

    ReplyDelete
  7. biasa2 je sara82..kamu pon boleh buat punyer~ ^_^

    ReplyDelete
  8. salam bieha...mmg cantik, tak sangka shawl bertukar jadi handbag. =D

    akak nak tanyalah, dah lama bersarang kat otak ni..bieha ni adik Abd Hadi Tukiran ke yang lahir tahun 1985 pernah sekolah kat SMKA Bandar Penawar? betul ke tak betul?
    pasal seingat akak abd hadi ni pernah cerita ayah dia menjahit klu tak silap..huhu..maaflah kalau tersilap orang..

    ReplyDelete
  9. ish... selendang tu plak sgt CANTIK dan seswai plak jadik henbeg. SUKA et tengok. Mcm nak try jer buat tapi.. tapi... tak pandai menjahet plak.

    ReplyDelete
  10. Manis : Ye akak..saya memang adik kepada Abd Hadi Tukiran.menjait ni pun mgunakan mesin jahit ayah~ ^_^

    DoodleDesign.. : cuba je.senget benget pun takpe...tapi saya kagum sama u pnya doodle..even sy cigu psv pun tak ke tahap tu lagi~ welldone~ ^_^

    ReplyDelete
  11. teruja akak tgk bieha jait.. sangat kreatif.. akak pun byk handbag yang dah mcm kene cakar kucing ni.. tp skang ni dah malas menjait.. :(

    ReplyDelete
  12. Kak yana - terima kasih...salah satu cara save badget kak~ hihi

    ReplyDelete
  13. cantik bag tu.. memang betul cakap bieha, buat sendiri ada sentimental value.. rasa best dan puas bila dah siapkan..

    ReplyDelete